Succesvol tijdens recessie door gebruik te maken van “best sales practices” van vorige recessies
In 2007 ging ik failliet, was ik heel veel geld armer en zeer teleurgesteld in het door mij gestelde vertrouwen in mijn compagnon. Verlost van 90% van mijn klanten want die werden door andere trainers meegenomen.
Dan is het 2008: de banken gaan failliet; crisis. Had ik dit geweten, dan weet ik niet of ik de moed gehad had om door te starten. Nu kijk ik super trots terug op de periode 2008-2020. Ten eerste omdat ik extra veel geleerd heb over sales onder extreme omstandigheden. Ten tweede omdat dit de basis is geweest voor het boek dat ik geschreven heb: “Verkopen is topsport”.
Dit boek is inmiddels uitgekomen, op het moment dat wij in een pandemie terecht zijn gekomen (puur toeval). Ik had een recessie verwacht, maar dit slaat alles, er is een compleet nieuwe werkelijkheid. Wat ben ik blij dat ik de recessie 2008-2015 meegemaakt heb, want ik heb daar enorm veel van geleerd. Hoe kan ik jou met die ervaring verder helpen? In deze blog deel ik mijn inzichten met jou.
Analyse van jouw doelgroep
Wat zijn de consequenties van deze crisis voor jouw klanten/doelgroep? Moet je in dezelfde doelgroep op zoek naar nieuwe klanten of moet je het in een andere markt/doelgroep gaan zoeken om jouw omzet op niveau te houden en/of te kunnen uitbouwen.
Neem de tijd om dit goed te analyseren!
Producten en diensten
Sluiten jouw producten en diensten nog aan bij jouw doelgroep? Zijn er nieuwe kansen en mogelijkheden om jouw producten en diensten uit breiden om bij bestaande klanten een breder pakket aan te bieden of daarmee een hele nieuwe doelgroep aan te boren?
Neem de tijd om dit goed te analyseren en hier plannen voor te maken!
Neem de tijd om te komen tot een betere marktbenadering
Onze natuurlijke reactie bij een recessie is vechten, vluchten of bevriezen. Gun jezelf de tijd om te investeren in op afstand kijken naar de situatie. Laat je niet afleiden door de waan van de dag. Dit geldt niet alleen voor de ondernemer maar ook voor de medewerkers. Het risico dat wij het steeds drukker krijgen met bestaande klanten. Ofwel wat kunnen wij druk zijn met niets in zo’n recessie. In tijden van recessie is de 20/80% regel nog belangrijker. In het voetbal zie je het ook. Het inschieten van een penalty is bij een topwedstrijd toch anders dan tijdens een wedstrijd waarbij de druk veel hoger is. Door met iemand die op afstand staat jouw wedstrijd te spreken, kan die jou helpen om zaken anders te zien. Voor degene die in de wedstrijd zit is het blijkbaar erg lastig om zaken objectief en breed te bekijken. Het risico van tunnelvisie is juist in een recessie groter. Ik ben erg dankbaar voor de adviseurs in mijn leven; zeker op heel lastige momenten hebben ze mij een breder perspectief laten zien waaruit ik kon kiezen. Andere alternatieven/oplossingen die soms zo vanzelfsprekend zijn maar die ik zelf even over het hoofd had gezien.
“Samen kom je verder.”
Zorg dat je kunt blijven ondernemen
De omzet en resultaten kunnen teruglopen ook al doe je er alles aan. Pas de kostenstructuur van jouw organisatie dusdanig aan, dat je kunt blijven ondernemen. Wacht niet te lang met ingrijpen omdat je meent dat het wel weer goed zal komen. Je haalt dan mogelijk wel het einde van de crisis maar hebt totaal geen ruimte meer gehad voor innovatief ondernemen, noodzakelijke investeringen om up-to-date te blijven en extra investeringen in marketing/sales.
Het valt niet mee.
”Durf moeilijke beslissingen te nemen!!”
Zorg voor een “mindset” in overvloed
Geloof in overvloed, zorg dus voor een “mindset” in overvloed. “Wij kunnen onze omzet vasthouden” is een voorbeeld. De mooiste uitspraak was van een ondernemer waarmee ik samenwerkte: ”wij doen niet mee aan deze recessie”. Je kunt gaan geloven dat het normaal is, dat het steeds slechter gaat met je bedrijf. Natuurlijk heb je tegenwind, maar ondernemen is juist de tegenvallers middels omdenken om te zetten in springplanken en niet in valkuilen. Creativiteit, nieuwe commerciële wegen bewandelen, durf, lef, positief denken, moed en doorzettingsvermogen; dit zijn de karaktereigenschappen die je nu nodig hebt om het onmogelijke, mogelijk te maken. Als het goed gaat, kan iedereen het. Nee, als de wind echt uit de verkeerde hoek waait, moet je de zeilen zo zien te zetten dat je toch nog blijft zeilen richting jouw ambitieuze doelen. Natuurlijk dat is topsport, daar heb je de beste commerciële talenten bij nodig die zodanig getraind zijn dat ze kunnen winnen in de zwaarste commerciële wedstrijden.
“Laat je inspireren en zorg eventueel met behulp van power workshops voor een winnende “mindset”!”
Ontwikkel je skills op gebied van sales en ondernemerschap
Voetballers kunnen de wedstrijd ook niet winnen zonder training. De wedstrijd wordt gewonnen op het trainingsveld. Hoe meer je traint, hoe meer geluk je hebt zegt Michael Jordan. Een goede strategie en de juiste poppetjes op de juiste plek doen de rest. Het hele plaatje moet kloppen. Dat vraagt aandacht, veel gesprekken, durven veranderen en willen groeien en beter willen worden op alle gebieden. Alleen de beste overleven in de storm.
“Wees eerlijk over skills, strategie etc. Hou alles objectief tegen het licht en investeer in innovatie van producten, diensten, organisatie en mensen.”
Delen is vermenigvuldigen
Delen is vermenigvuldigen. Samen komen wij verder, maak gebruik van onze ervaring uit de vorige recessie. Ik ben trots dat onze klanten ooit allemaal door de vorige recessie zijn gekomen en het in de periode erna in veel gevallen supergoed gedaan hebben. Hun durf om te blijven investeren is daarbij net zo belangrijk als de bijdrage die wij geleverd hebben. Maak een vrijblijvende afspraak om samen eens na te denken welke keuzes jij kan maken om ook te kunnen zeggen: “De recessie was niet leuk maar het was de mooiste zakelijke periode van mijn leven”. Tijdens dit gesprek kunnen wij kijken naar jullie doelgroep, product/markt combinatie op basis van Ansoff, powermeetings, welke (sales) skills kunnen nog ontwikkeld worden om succesvol door deze recessie te komen.