Mogelijke redenen of aanleiding om eens met een ondernemerscoach te spreken?
Wat ik vaak hoor als ik met ondernemers of managers spreek: “ik kom niet meer aan ondernemen toe”, “ik moet te veel zaken zelf doen die ik eigenlijk niet meer leuk vind” of “ik word dat gezeur en de problemen met medewerkers zat”.
Wat ik verder vaak te horen krijg:
- Te weinig omzet: “Met onze producten en diensten zouden wij veel meer klanten blij willen maken en omzet willen realiseren”.
- Balans tussen resultaat en tijd: “Als ik kijk hoeveel tijd ik als ondernemer in mijn bedrijf steek dan valt het resultaat mij tegen”.
- Geen vrijheid: “Ik ben ondernemer geworden om vrij te zijn en nu gaat het bedrijf steeds meer ten koste van privé tijd en mijn hobby’s”.
Bovenstaand heb ik zes mogelijke redenen benoemd om een ondernemerscoach in te schakelen. Herkenbaar? Het is natuurlijk heel fijn om onafhankelijk en zelfstandig te zijn. Eén van de grote voordelen van ondernemen als je het mij vraagt. MMCenter helpt jou als ondernemer vooruit bij het laten groeien van je onderneming en om kansen of uitdagingen aan te pakken. Het doel van een ondernemerscoach is het beste uit jou en jouw onderneming te halen en bewustwording te creëren met behulp van de ondernemerscan. In deze blog vertel ik je waarom een ondernemerscoach waardevol voor je kan zijn.
Met wie en waarom kun je deze zaken nu goed bespreken?
Gelukkig heb jij veel ervaring, kennis en creativiteit om zaken zelf op te lossen. Het blijkt dat oplossingen samen bedacht meestal wel beter zijn. Maar soms is de wereld ook best ingewikkeld en zijn er geen kant-en-klare oplossingen. Een natuurlijke neiging is dan zeker bij ondernemende mannen: dit wil ik zelf oplossen.
Waarom is het beter met een externe partij en/of met behulp van een ondernemersscan zaken te bespreken dan alles alleen te willen bedenken en oplossen?
- Completere beeldvorming. Iedereen bekijkt vanuit zijn eigen perspectief de werkelijkheid. Een goede externe partij kijkt breder en objectiever naar de werkelijkheid dan jijzelf.
- Het probleem wordt helder. Door het vraagstuk aan te kaarten met een ondernemerscoach wordt het probleem helder in beeld gebracht. Je onderwerp is namelijk meestal te breed of het is niet helemaal helder. Waar zit bijvoorbeeld het echte probleem als een medewerker plotseling opstapt?
- Het stellen van prioriteiten. Een ondernemerscoach is meestal scherper en objectiever bij het stellen van prioriteiten.
- Je weet niet alles. Ondernemen is zo breed en complex, het duurt jaren voordat je op een redelijk niveau alle disciplines beheerst. Door gebruik te maken van een ondernemerscoach worden er concrete stappen gezet.
- Sneller “kill your darlings”. Voor een ondernemerscoach is het makkelijker ‘onze darlings’ “om zeep te helpen” doordat hij objectiever is.
- Betere oplossingen. Een ondernemerscoach heeft de kwaliteiten om tot betere oplossingen te komen door de juiste coachende vragen te stellen, heeft ervaring met mogelijke oplossingen en een netwerk dat kan helpen een mogelijke oplossing te bedenken en uit te voeren.
Hoe buig jij de koers nu om in de praktijk?
Hieronder zie je de omzet ontwikkeling bij een ondernemer die de eerste 4 jaar geen ondernemerscoach wilde. Zijn broer drong erop aan: ga alsjeblieft toch eens praten met een ondernemerscoach. Het is echt niet ingewikkeld wat wij uiteindelijk bedacht hebben qua oplossingen. Maar als externe ondernemerscoach zagen wij zaken die zelfs de accountant niet ziet of kan zien. Het was onze eerste vraag: is de accountant niet met suggesties gekomen om het anders of beter te doen? Waarschijnlijk om belangen verstrengeling tegen te gaan zei deze “ik heb onvoldoende kennis van jullie diensten”. Deze ondernemer draaide ook al mee in een masterclass van vergelijkbare ondernemers, maar daarin vond iedereen het toch moeilijk om de echte problemen op tafel te leggen. De ene deed het nog wel beter dan de ander. Dat is dan helaas ook niet de plek om tot de beste oplossingen te komen. Tenslotte is hij lid van een goede netwerkclub waar ondernemers elkaar echt willen helpen. Het verraste ons dat ondanks dat deze ondernemer echt wel bereid was om bij meerdere partijen zijn probleem neer te leggen het niet het gewenste effect had. Zijn broer had hem wel echt verder geholpen, maar die had daar nu geen tijd meer voor. Hoe zou jouw verhaal nu klinken? Herkenbaar? Neem contact met ons op!
Wanneer zeker een ondernemerscoach overwegen?
- Als je geen oplossing kunt bedenken. Je ziet dat jouw creativiteit op is.
- Weerbarstige praktijk. Je ervan overtuigd bent dat jouw oplossingen nog steeds de beste zijn, maar ze erg lastig door de organisatie omarmt en/of in praktijk gebracht worden.
- Uit de waan van de dag. Je komt er überhaupt niet aan toe om oplossingen te bedenken en wil toch wel eens ervaren of jij met een ondernemerscoach de ontwikkeling van jouw bedrijf kan versnellen.
- Ondernemen. Ondernemen is risico nemen en door te investeren in een ondernemerscoach kun je ervaren of het voor jou werkt ondanks mogelijke vooroordelen. Soms moet je zaken gewoon eens ervaren om daar een objectieve mening over te vormen.
- Over je ego heen. Je hebt weleens van die dagen dat je het bedrijf spuugzat bent en het liefst wilt verkopen. Na veel wikken en wegen laat je een ondernemerscoach er naar kijken, terwijl je denkt dit kan ik toch ook. Door een samenwerking te starten met een ondernemerscoach worden er daadwerkelijk resultaten geboekt. Kortom, stap over je ego heen en plan een kennismakingsgesprek in. Mijn motto is dan ook: “repareer het dak als de zon nog schijnt”.
Een stap te vroeg voor een ondernemerscoach?
Wij hebben gezien dat ondernemers vaak het inzicht missen in de belangrijkste factoren die van invloed zijn op het succes van hun bedrijf. Vaak liggen die bij het inzicht in je eigen kwaliteiten als ondernemer, de kansen en mogelijkheden die je benut, de kwaliteiten van je organisatie en de mate waarin je innoveert en ontwikkelt. Wij zien dat veel ondernemers een “face to face” ondernemerscoach een stap te ver vinden.
Daarom hebben wij speciaal voor deze ondernemers de online ondernemerscan ontwikkeld. De passie van MMCenter is ondernemers echt verder helpen. Wij vinden het zo zonde dat veel ondernemers het potentieel van hun bedrijf onvoldoende benutten doordat:
- Ten eerste hebben ze onvoldoende kennis van het breed kijken naar hun onderneming en zichzelf.
- Ten tweede gunnen ze zich er ook te weinig tijd voor om zelf eens op afstand naar hun onderneming te kijken, eventueel samen met een sparringpartner. Daarom hebben wij deze ondernemerscan ontwikkeld. Mogelijk speciaal voor jou!
Wat brengt jou deze ondernemerscan als je weinig tijd hebt of nog niet overtuigd bent van een ondernemerscoach?
- Deze test helpt jou al te komen tot een veel bredere en objectievere beeldvorming van jouw invloed op de resultaten in jouw bedrijf.
- Aan welke organisatorische zaken zou jij meer prioriteit moeten geven om verder te komen met jouw onderneming.
- Voor een aantal zaken die goed gaan of beter kunnen krijg je gelijk al oplossingsrichtingen aangereikt.
- Je bespaart ongeveer 2000 euro ten opzichte van het normale “face to face” intake proces.
- Je krijgt in een andere vorm al de expertise van een ondernemerscoach in jouw bedrijf als het gaat om het objectiever en beter in beeld brengen van:
- Waar gaat het al heel goed bij mijzelf als ondernemer en in mijn bedrijf.
- Waar kan ik nog groeien als ondernemer.
- Waaraan zou ik prioriteit aan moeten geven als het gaat om het werken aan mijn onderneming op basis van de 7S-analyse of op basis van de inzichten van mijn opgestelde KPI’s die gebruikt worden in dit onderzoek.
Je kunt een voorbeeld rapport of een proefversie invullen om te ervaren of deze aanpak bij jou past. De test is snel en makkelijk in te vullen. Na het invullen van alle vragen krijg je direct een rapport met jouw resultaten en belangrijke parameters voor jou als ondernemer.
Zie jij al de voordelen in van een ondernemerscoach?
Neem contact op! Een bakje koffie drinken kan nooit kwaad. Vervolgens kun jij ons natuurlijk altijd inschakelen om je te ondersteunen voor het maken van een praktisch verbeterplan en de implementatie daarvan.