MMC biedt een gevarieerd aanbod van commerciële trainingen
In de praktijk blijkt dat niet iedereen beschikt over voldoende commerciële vaardigheden. Soms beschikken medewerkers zelfs over minder commerciële vaardigheden dan hun functie vereist. Wij trainen onder andere binnendienstmedewerkers, callcentermedewerkers of verkoop medewerkers.
Wat is commercieel bewustzijn?
De Cambridge Business English Dictionary definieert commercieel bewustzijn als “de kennis van hoe bedrijven geld verdienen, wat klanten willen en welke problemen er zijn op een bepaald gebied van het bedrijfsleven.”
Met andere woorden, commercieel bewustzijn is een begrip van wat jouw bedrijf moet doen om winstgevend te zijn, succesvol te zijn en zijn klanten goed van dienst te zijn. Hiermee ken je de kernwaarden van jouw organisatie, de grootste concurrenten, de belangrijkste belanghebbenden en de huidige zakelijke uitdagingen. Je kent ook de sterke en zwakke punten van de organisatie, en je kunt die informatie toepassen om verstandige beslissingen te nemen.
Voordelen commercieel bewustzijn
Veel bedrijven zien commercieel bewustzijn als een belangrijke vereiste voor potentiële rekruten. Mensen die de tijd nemen om te begrijpen hoe de organisatie werkt en winst maakt – en ook hoe de branche als geheel werkt – zijn het soort mensen dat vervolgens blijk geeft van een hoge mate van motivatie, interesse en focus op de bottom line. Dit bewustzijn helpt nieuwe medewerkers “van start te gaan” en vanaf het begin weloverwogen beslissingen te nemen.
Commercieel bewustzijn kan ook de prestaties in jouw huidige functie verbeteren. Als je de branche waarin je werkt begrijpt en weet hoe jouw rol de organisatie helpt te concurreren, neem je betere beslissingen, beheer je risico’s effectiever, krijg je goede prijzen van leveranciers, versterk je de reputatie als expert en vergroot je de kansen op promotie. Ook ben je beter in staat om aan de behoeften van de klanten te voldoen.
In welke functie of branche je ook werkt, commercieel bewustzijn is nuttig. Zelfs professionals in non-profitorganisaties en de overheid zullen er baat bij hebben om het op te bouwen – in feite kan commercieel bewustzijn een belangrijk persoonlijk voordeel zijn als je vooruit wilt komen in deze sectoren.
Hoe commercieel bewustzijn ontwikkelen
Houd er rekening mee dat het werk vergt om commercieel bewustzijn op te bouwen. Je kunt niet van de ene op de andere dag een diep begrip ontwikkelen; en het moet deel uitmaken van de voortdurende professionele ontwikkeling. Het doel is om meer te weten te komen over jouw organisatie, de markt en jouw branche.
Je kunt jouw commercieel bewustzijn ontwikkelen door commerciële trainingen te volgen. Commerciële vaardigheidstrainingen bestaan uit op maat gemaakte programma’s die zijn ontworpen om werknemers in staat te stellen ervaring en begrip op te doen in de sleutelfuncties van een bedrijf, en hen de kennis en inzichten te geven om te begrijpen hoe het bedrijf geld verdient en wat hun rol is bij het helpen creëren van waarde.