Het is ontzettend belangrijk om inzicht te hebben in de kenmerken van een succesvol verkoopteam en hoe wij die kunnen verbeteren. Vaak zie ik in de praktijk, dat wanneer je in een sterk team werkt, je elkaar ook motiveert om harder te werken en resultaten te behalen. In deze blog zal ik 5 kenmerken van een succesvol verkoopteam benoemen, waarom deze belangrijk zijn en tips geven om deze te verbeteren.
-
Kwetsbaar durven opstellen
In veel verkoopteams zien we dat de teamleden hun onzekerheden en twijfels niet gemakkelijk laten zien. Het gevolg is dat ze minder goed in hun vel gaan zitten en verkoopkansen laten liggen.
Tip 1: Geef het goede voorbeeld door als verkoop teamlid jouw twijfels en onzekerheden binnen jouw team bespreekbaar te maken.
Laat zelf ook zien dat je niet alles weet. Hierdoor zal je zien dat ook de andere teamleden zich geleidelijk aan kwetsbaarder durven op te stellen.
Op het moment dat iemand zich kwetsbaar opstelt, is het belangrijk dat in eerste instantie de leidinggevende ervoor zorgt dat de vraag of het probleem met respect besproken wordt.
Tip 2: Geef degene die zich kwetsbaar opstelt een compliment omdat hij/zij deze moeilijke stap heeft durven nemen. Andere collega’s zullen zich dan een volgende keer ook makkelijker kwetsbaar opstellen.
-
Elkaar positieve feedback geven
In verkoopteams horen en zien we vaak dat collega’s elkaar niet eerlijk durven te vertellen wat er beter kan. We zijn bang dat we niet meer aardig gevonden worden. Op de volgende manier kan je dit voorkomen.
Tip 3: Geef in de Ik-vorm (ik zie, ik hoor…) aan wat een collega niet optimaal deed, hierdoor voorkomt je een verdedigende reactie.
Tip 4: Geef vervolgens concreet aan wat de collega anders kan doen en welke voordelen dat voor hem/haar zal hebben.
Dit zijn belangrijke aandachtspunten om op een professionele manier feedback te geven. Door elkaar feedback te geven, help je elkaar hoger op en komen we dichter bij een succesvol verkoopteam!
-
Om hulp durven vragen
Tip 5: Bel je collega’s op als je even gebrek aan creativiteit hebt.
Vraag om steun als je weet dat een collega op een bepaald gebied meer ervaring heeft. Vaak zie je dat in een gesprek samen nog betere ideeën bedacht worden. Hierdoor leert de om hulp gevraagde collega ook en help je niet alleen jezelf maar ook het team vooruit!
-
Open staan voor elkaars meningen en ideeën
Luister goed naar feedback die collega’s je geven en doe hier ook wat mee. hierdoor versterk je je eigen kwaliteiten.
Tip 6: Bedank je collega’s voor de feedback die ze geven, zodat ze mogelijk volgende keer weer met goede feedback of ideeën komen.
-
Met elkaar creatieve ideeën bedenken om het elke keer weer beter te doen
Tip 7: Probeer als er een probleem is altijd met elkaar ideeën te bedenken en lever vooral geen commentaar op elkaars ideeën.
In deze fase commentaar leveren is dodelijk voor het (brainstorm) proces. Als alle ideeën op tafel liggen, bedenk dan met elkaar welke ideeën haalbaar zijn en welke niet. Zo kan je als succesvol verkoopteam een geschikte aanpak bedenken en de verkoopkansen in de markt sterk verbeteren.
Verbeter je verkoopteam
Wil je graag weten waardoor jouw verkoopteam verbeterd zou kunnen worden?
Klik hieronder voor een gratis gesprek waarin we analyseren wat de problemen zijn in het huidige verkoopteam en wat de aanpak zou zijn om dit te verbeteren.