Skip links

7 oplossingen om meer omzet te behalen

Elk jaar is het voor bedrijven een uitdaging om hun gewenste omzet te behalen. Gelukkig hebben wij 7 oplossingen om meer omzet te behalen. Om deze omzet te kunnen realiseren moet een aantal veranderingen plaatsvinden, deze kan je hieronder lezen.

Oplossing 1: Meer leads vinden en opvolgen

De markt lijkt in veel branches weer aan te trekken. Toch is die ontwikkeling in veel gevallen nog onvoldoende om bij bestaande klanten voldoende groei en winst te genereren. Dus blijft het belangrijk om nieuwe leads te benaderen en nieuwe business te genereren. Zorg dat deze nieuwe business voldoende aandacht en opvolging krijgt.

Oplossing 2: Meer relevante vragen stellen

Nog steeds zien wij dat verkopers moeite hebben met het stellen van relevante vragen zoals: ‘Welke doelen wil je bereiken?’, ‘Welke hindernissen verwacht je tegen te komen op weg naar het bereiken van jouw doelen?’, ‘Voor welke uitdagingen zie je jezelf gesteld in het aankomende jaar?’ en ‘Wat verwacht je van een partner in business?’. Verkopers stellen deze vragen te weinig of in het geheel niet. Door deze vragen wel te stellen en op de juiste manier op de antwoorden in te spelen, zal jouw business structureel gaan groeien.

Oplossing 3: Met overtuiging de verkoopprijs noemen

Geloof in de prijs en in de toegevoegde waarde van jouw producten en oplossingen. Veel verkopers komen er niet echt voor uit, maar kunnen het gevoel hebben dat de prijzen van hun eigen organisatie te hoog zijn. Doordat ze vaak te horen krijgen dat ze te duur zijn, gaan ze dat zelf ten onrechte geloven. Bespreek regelmatig met elkaar wat de toegevoegde waarde is die jij levert. En dat de prijs die je vraagt, dus rechtvaardig is.

Oplossing 4: Bewust zijn van jouw toegevoegde waarde

Wat levert jouw product of dienst de klant op aan toegevoegde waarde? Stel, jouw advies levert jouw klant tien nieuwe klanten op. Wat is dit advies dan waard? Helaas geven we regelmatig goed advies, maar zijn we ons er vaak onvoldoende van bewust wat dit advies de klant daadwerkelijk oplevert.

Probeer samen met jouw verkoopteam inzichtelijk te maken wat jouw producten en diensten de aankomende jaren voor jouw klanten gaan opleveren. Een accountmanager in een van onze verkooptrainingen gaf bijvoorbeeld het advies om het pand dat zijn klant wilde gaan bouwen, twintig meter te verplaatsen. Dat leverde deze klant in de aankomende twintig jaar een besparing op van € 250.000,- zonder extra investeringen. Een eenvoudig advies met een enorme toegevoegde waarde. De klant sprak de accountmanager niet meer aan op de meerprijs van € 20.000,- bij de aanbesteding van het pand. Maak de klant dus bewust van jouw toegevoegde waarde.

Oplossing 5: Meer zelfdiscipline

Wij hebben het vaak niet druk, maar we voelen ons druk. Nog even de kilometerdeclaratie invullen, bezoekverslagen en offertes maken enzovoorts. Deze ‘verplichtingen’ zijn er vaak de oorzaak van dat we het druk menen te hebben. Ons advies: handel dit soort klussen gelijk af en laat ze niet liggen, want dan leveren ze alleen maar nog meer druk op. Hierdoor zal je tevens meer tijd hebben voor het zoeken naar nieuwe klanten en dus voor het behalen van meer omzet.

Oplossing 6: Overtuiging en geloof in nieuwe producten

In veel markten moeten verkopers nieuwe diensten en producten verkopen. Veel verkopers vinden dit lastig. Dat kan dan ten koste gaan van hun serviceverlening en dat kan vervolgens weer leiden tot omzetdaling. Overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van het nieuwe concept en dit ook overtuigend kunnen verkopen, zorgt juist voor een hogere omzet.

Oplossing 7: Hogere productiviteit

In veel verkoopteams zien medewerkers dat collega’s het (nog) beter zouden kunnen doen. De wijze waarop ze dat overbrengen, is bepalend voor de wijze waarop collega’s deze suggesties oppakken. Elkaar op de juiste manier feedback geven, is essentieel. Dus niet: ‘Je luistert niet’, maar hanteer liever de ik-vorm, dus bijvoorbeeld: ‘Ik zie dat jij nooit aantekeningen maakt bij een klant, dat geeft de klant het gevoel dat je niet luistert.’ Maak duidelijk dat je suggesties doet om elkaar verder te helpen en om niet op hetzelfde niveau te blijven hangen. In de topsport geeft men elkaar constant feedback met maar één doel: de beste worden!

Samenvattend

Kortom, ik ben ervan overtuigd dat wanneer je:

  • Meer relevante vragen stelt;
  • Collega’s beter feedback geeft;
  • Met overtuiging de verkoopprijs noemt;
  • De toegevoegde waarde van jouw advies vaker benoemd bij een klant;
  • Lastige klusjes gelijk doet;
  • Overtuigd bent van een nieuw product of dienst;
  • Meer leads vindt en actief opvolgt…

….je samen met jouw team veel meer omzet zal realiseren!

Agenda

Pak nu de agenda en plan zeven verkoopvergaderingen waarin je elk hiervoor genoemd onderwerp aan de orde laat komen.

Gratis adviesgesprek

We nodigen je uit om contact met ons op te nemen voor een afspraak, waarbij we één van de punten gratis zullen behandelen voor jouw bedrijf! Je kan natuurlijk ook contact opnemen voor meer informatie.

Leave a comment