Er bestaat een mooi spreekwoord: stel niet uit tot morgen wat je vandaag al kunt doen. Iedereen is ervan overtuigd dat dit een erg waardevol advies is. Maar hoe komt het dan toch dat veel managers, verkopers en medewerkers veel kleine activiteiten onnodig lang voor zich uitschuiven?
De nadelen van deze benadering liggen voor de hand:
- het kost veel emotionele energie,
- de productiviteit neemt af,
- er ontstaat irritatie bij collega’s die het onnodig lang vinden duren en de lijst met to-do-punten blijft bestaan.
De oorzaak is dat bij de meeste mensen onbewust negatieve gedachten over deze actiepunten door het hoofd schieten (zoals: ‘de klant wil ons zeker uitspelen’ of ‘het wordt toch niets, omdat…’). Hierdoor blijft alleen het vervelende gevoel hangen. (Overigens blijken deze negatieve gedachten In de praktijk vaak ook nog feitelijk onjuist te zijn).
Als we nu in staat zijn ons van deze negatieve gedachten bewust te worden en onder ogen te zien wat we echt denken, kunnen we sneller tot actie over gaan. Door ze te transformeren naar positievere gedachten kunnen negatieve ingevingen snel van tafel geveegd worden. Let in de aankomende periode eens op wat je voor negatieve gedachten hebt als je geen zin in een klus hebt. Vaak zijn het twee of drie gedachten die gezamenlijk het negatieve gevoel opleveren.
Een tip.
Bespreek vaker met een collega de problemen die jij voorziet en bedenk samen oplossingen. Twee weten meer dan één!
Veel succes met effectiever werken door bewust positiever te gaan denken.
Nieuwsgierig geworden? Plan gerust een moment in mijn agenda om vrijblijvend telefonisch kennis te maken. Snel en gemakkelijk door middel van deze link.