Communication is key
Verbeter de communicatie binnen uw bedrijf
Groepsgrootte
Maximaal 10 deelnemers
Duur
1 dag
Voor wie?
Voor iedereen die op assertieve en respectvolle wijze wil leren communiceren met de buitenwereld.
Resultaat
Na het afronden van deze training wordt de deelnemer in staat geacht om op de juiste wijze, passend bij het individu, assertief gedrag te vertonen in het openbaar en voor algemeen publiek. Geleerd wordt om op te komen voor jezelf en te werken aan je non-verbale uitstraling en verbale uiting. Deelnemers leren om collega’s op een respectvolle manier op hun verantwoordelijkheden aan te spreken. Na de training ervaren deelnemers het werk plezieriger met minder frustraties.
Werkwijze
Afwisseling van theorie en oefeningen gericht op de praktijk. Eigen ervaring en vraagstukken van deelnemers worden als input gebruikt. We maken gebruik van groepsopdrachten, individuele opdrachten en praktijksimulaties.
Programma
- Bepalen van de mate van eigen assertivitieit, sub-assertiviteit, agressiviteit en manipulatief gedrag.
- Wat is assertief handelen en wat is de belangrijkheid van correct assertief gedrag?
- Non-verbale en verbale assertiviteit: wat straal je uit in je contact met de interne en externe klant?
- Hoe zorg je voor overeenstemming in je verbale en non verbale communicatie?
- Communicatiestijlen bij contact in het team. Welke rol wordt van je verwacht binnen je team?
- Hoe reageren bij interne kritiek: interne kritiek leidt vaak tot een faalgevoel. Hoe kun je hier goed mee leren omgaan?
- Hoe kun je de verkeerde communicatie van de ander op een nette manier ombuigen: de DUSTA-methode.
- Eigenwaarde: hoe kijk je naar jezelf en vanuit die hoedanigheid naar anderen?
- Hoe leer je gedrag van een ander te herkennen.
- Het herkennen van assertief, sub-assertief, agressief en manipulatief gedrag bij de ander en het omgaan met deze gedragsvormen.
- Hoe geef je jouw grenzen en normen aan – 4 stappenmethode